dinsdag 19 februari 2013

Interieurtrends 2013 en woninginrichting inspiratie | Green and bamboo


Elk jaar worden er weer nieuwe interieurtrends gepresenteerd. In mijn interieurontwerpen probeer ik elementen uit de trends mee te pakken maar geef ik er wel een eigen draai aan. Kleur en materiaalgebruik staat altijd centraal, ik vind het belangrijk dat dit samen één duidelijk verhaal verteld in het interieur. Door een goeie basis van kleur en materiaal te kiezen zal je zien dat het interieur eenzelfde sfeer uitstraalt. In de interieurtrends van dit jaar zie je veel bamboe, hout, vergrijsde tinten en groen, zowel in kleurtinten als in ecologisch gemaakte meubels en accessoires.


Ik werk veel met natuurlijke materialen en vergrijsde tinten. Zo ben ik een groot liefhebber van de krijtverven van Pure & Original, een vergrijsde en matte uitstraling geven de ruimte een natuurlijke look en vormt een mooie basis voor de rest van het interieur. In het moodboard hierboven zie je de kleuren Kiwi White, Sahara Dust, Fresh Farm en Courtly Rose. Kies voor accessoires in subtiele rood/roze tinten en combineer dit met het groen uit de planten of meubels, het sluit erg mooi aan bij elkaar en geeft de ruimte echt een lente gevoel.



Planten en bloemen krijgen weer een grotere rol in ons interieur. Je kan met bloemen en planten veel verschillende uitstralingen geven aan een ruimte. Voor bijvoorbeeld de inrichting van je woonkamer kan je een uitgangspunt floral and wood nemen. De verfijnde ronde vormen van bloemen kan je in sfeer terug laten komen in de meubels in je interieur. Denk bijvoorbeeld aan de lounge chair van Hay in een zachte stof van Kvadrat in combinatie met een (zacht) kussen met houtlook van HowAreYou. Mijn favoriete lamp blijft de Milk lamp van And Tradition, de ronde vormen en het materiaalgebruik geven zoveel sfeer. Ik vind het erg mooi om als uitgangspunt dezelfde houtsoorten te kiezen zoals hierboven massief eiken en bamboe. De lichte kleur geeft een rustig beeld aan het interieur en vormt een mooie basis in combinatie met andere stoffen en (vergrijsde) kleuren.


Je kan ook voor een moderne stoere uitstraling gaan door het gebruik van vergrijsde tinten, bamboe en strakke witte vormen. Mijn wens is om een keer een interieurontwerp te maken voor een hotel, bijvoorbeeld een kleurvoorstel voor de slaapkamers of de inrichting van de hotellobby.

Voor de inrichting van een hotellobby kan je gebruik maken van verschillende materialen zoals eikenhout en porselein, uitgevoerd in meubels en accessoires met ronde vormen. De Minuscule van Fritz Hansen is gemaakt voor de projectmarkt en staat super samen met de Acorn van Northern Lighting en de Tablo table van Normann Copenhagen. Ik heb voor een interieurontwerp voor een particulier een plantenwand ontworpen waarbij een wand met nisjes wordt gemaakt met hierin allerlei vetplanten. Natuurlijk laat ik het eindresultaat zien op deze blog. Dit concept met planten kan je ook terug laten komen in het hotel: bijvoorbeeld door een plantenmuur, skyplanters of verschillende bloemsettings in de grappige vazen van FX Ballery. Planten geven een huiselijk gevoel, een welkomsgevoel.


Deze inspiratiemoodboards maak ik in een interieurontwerp of kleuradvies. Zo krijgt de klant een goed beeld van de vertaling van een sfeer moodboard naar concrete woninginrichting. Kom je zelf niet helemaal uit met je interieur? Wil je graag een kleuradvies voor de woonkamer waarbij kleur, meubels en accessoires samen komen? Of een nieuwe inrichting wat goed aansluit bij je huidige meubels? Wellicht is een interieurontwerp of kleuradvies dan iets voor jou. Neem een kijkje op mijn website voor wat voorbeelden en de werkwijze. Neem contact op via info@binti-home.nl voor de mogelijkheden en vragen.

Welke mood is jouw favoriet en waarom?


Moodboards : Binti Home
Credits :  Mood 01: 1, 2, 3, 4, 5, 6 (v.l.n.r.) , Mood 02: Groot beeld via Utopia and Utility , Mood 03: 1, 2 (v.l.n.r.) , Mood 04: Groot beeld via Shigeru Ban Architects

3 opmerkingen:

Thank you for reading my blog, I would like to read your comment. With Love, Souraya